I skollagen slås det fast att skolans undervisning och
utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det innebär
att undervisningen ska vara forskningsbaserad på så sätt att det finns stöd i
forskning för de metoder som skolan använder och de kunskaper som skolan lär ut
(se www.skolverket.se) eller att lärarna stödjer sig på erfarenheter som
prövats under en längre tid och som är granskade och dokumenterade. Praktiken
ska vara evidensbaserad – lärarens metoder ska grunda sig i bästa
tillförlitliga kunskap utifrån systematiska slutsatser från forskning och de
bästa metoderna.
Forskning visar att det råder brist på praktiknära
utbildningsforskning som skolorna anser som användbar och att
forskningsresultaten inte når klassrummen i tillräcklig utsträckning
(Utbildningsutskottet, 2013).
Denna utbildning med Ann S Pihlgren genomförs med två
inspelade föreläsningar på ca 1 timme var. I utbildningen ingår även uppgifter
att genomföra i den egna verksamheter i form av analys, datainsamling samt
frågor att reflektera kring.
Detta ingår:
·
Hur man kan söka relevant forskning för en skola
för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
·
Konkreta verktyg till att implementera och följa
upp vetenskaplig grund och för att skapa och följa upp beprövad erfarenhet
·
Gränser mellan beprövad erfarenhet och annan
erfarenhet
·
Metoder och arbetssätt som stärker lärarnas egen
professionalitet
·
Betydelsen av ledarskapet och belysning av de
vanligaste misstagen
Efter föreläsningen så vill jag att deltagarna har fått
med sig detta:
Insikter och verktyg
för att arbeta på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet för att
utveckla skolverksamheten.
Målgrupp;
Skolledare och
ledningsgrupper ansvariga för att utveckla skolverksamheten.
Omfattning.
Utbildningen är två filmer om vardera ca 1 timme. Däremellan
så får gruppen uppgifter att arbeta med mellan kurstillfällena. Uppgifterna
består av analyser, reflektioner och datainsamling.
Efter genomförd utbildning så kan ledningsgruppen boka
uppföljningstillfälle för att därigenom hålla i utvecklingsprocessen. Dessa
genomförs med personer som är utvalda av Ann S Pihlgren utifrån de
frågeställningar som är aktuella för er vidare utveckling.