Under den här kursen kommer vi tillsammans bearbeta de områden som behandlas inom naturvetenskap i förskolans läroplan. Utbildningen syftar till att stödja pedagoger i sin roll att planera och genomföra undervisning som stimulerar och utmanar barnens utveckling och lärande.
Vi utgår från de områden inom naturvetenskap och teknik som lyfts i läroplanen och visar hur man kan jobba med detta genom konkreta exempel kopplat till ämnesdidaktiska diskussioner och teorier.
Detta ingår:
Vi kommer att ge pedagoger inom förskolan stöd i sin roll som undervisande lärare inom naturvetenskap och teknik där följande områden behandlas:
· Hållbar utveckling
· Kretslopp
· Naturvetenskapligt undersökande arbetssätt
· Djur och växter
· Vardagsnära kemiska processer
· Fysikaliska fenomen
· Övningar som utvecklar förmågan att undersöka och konstruera enkla tekniska lösningar.
Teori och ämnesdidaktik varvas med praktiska övningar som kan användas i barngruppen redan nästa dag.
Efter utbildningen så vill vi att deltagarna har fått med sig detta:
Kursens mål är att ge pedagogerna ökad kompetens i att planera och genomföra undervisning där barnen ges förutsättningar att utvecklas och förstå naturvetenskap och teknik utifrån de mål som förskolan ska sträva efter.
Omfattning:
Hel- eller halvdag.
Finns möjlighet till kursupplägg över flera tillfällen så förordar vi detta. Uppgifter mellan kurstillfällena ges för att förstärka utbildningens måluppfyllelse.